Buduj odporności dzięki ćwiczeniom i zabawom na basenie!

Nie tylko latem, nie tylko w ładną pogodę – pływać można przez cały rok! Ci, którzy polubią ten sport i będą go regularnie uprawiać, z pewnością poczują jego wszechstronny dobroczynny wpływ na nasze ciało.

 

Zajęcia w wodzie to nie tylko forma atrakcyjnego spędzenia czasu. Jeśli zadbamy o to, aby nasze dzieci nauczyły się pływać i regularnie korzystały z basenu przyczynimy się do ich prawidłowego rozwoju i zdrowego trybu życia. Nie dość, że doskonale hartuje i poprawia odporność, to ma bardzo pozytywny wpływ na nasze zdrowe:

  • wzmacnia serce – rozbudowuje i rzeźbi nie tylko dobrze widoczne mięśnie naszego ciała – ale wzmacnia też najważniejszy mięsień czyli
  • wzmacnia układ oddechowy – zwiększa objętość płuc i uczy poprawnych technik oddychania, poprzez wzmacnianie mięśni poruszających przeponę.
  • dotlenia organizm -Wysiłek, jaki organizm musi podjąć podczas pływania powoduje, że płuca się rozszerzają. A to sprawia, że całe ciało jest lepiej dotlenione, a krew krąży szybciej.
  • pomaga utrzymać prawidłową masę ciała – Informacja ta jest szczególnie ważna w obecnych czasach, gdy coraz więcej dzieci boryka się z nadwagą.
  • Jest dobre dla astmatyków – Badania wykazały, że już po 6 tygodniach regularnego pływania oskrzela astmatyka zaczynają lepiej pracować, ustają ataki kaszlu i zmniejszają się duszności
  • Poprawia równowagę – falowanie wody stymuluje ośrodek równowagi w mózgu, co przekłada się na coraz lepsze poczucie balansu.
  • wzmacnia mięśnie kręgosłupa –Wypracowane mocne mięśnie pleców dobrze podtrzymują chwiejny kręgosłup. Zajęcia na basenie jedną z metod rehabilitacji niemowląt i starszych dzieci z nieprawidłowym napięciem mięśni.
  • kształtuje podstawowe cechy motoryczne – poprawia szybkość, siłę, koordynację ruchową i wytrzymałość
  • wyrabia w młodym człowieku ważne cechy osobowości – m.in.: dyscyplinę, samodzielność, odwagę i systematyczność.
  • wzmacnia więź z rodzicami – woda jest idealnym środowiskiem do zabawy z rodzicami. Pomaga w zbudowaniu więzi emocjonalnej między dzieckiem a rodzicami.

Pozytywów jest naprawdę sporo, ale to nie wszystkie zalety pływackich zajęć na basenie!

Jak pływanie oddziałuje na odporność dzieci?

Regularna aktywność fizyczna jest kluczowa w budowaniu dziecięcej odporności. Niestety nie zawsze da się zapewnić dziecku optymalną dawkę ruchu na świeżym powietrzu. Niekorzystne warunki atmosferyczne, krótkie dni, a przede wszystkim smog nie sprzyjają długim zabawom na dworze. W takich sytuacjach doskonale sprawdzi się basen!

Nasz układ immunologiczny ma za zadanie chronić nas przed czynnikami zewnętrznymi takimi jak: grzyby, wirusy, bakterie, które nieustannie atakują nasz organizm. Z wielu badań wynika, że aktywność fizyczna jaką jest pływanie zmniejsza ryzyko występowania infekcji i przeziębień poprzez:

  • zwiększenie liczby i aktywności makrofagów czyli komórek stanowiących element pierwszej linii obrony
  • wzrost aktywności komórek drugiej linii obronnej organizmu, tworzonej przez krwinki białe, zmniejszając w ten sposób ryzyko rozwoju zakażeń i chorób autoimmunologicznych .
  • hamowaniu rozwoju bakterii, dzięki wzrostowi temperatury, towarzyszącemu pracy mięśni, oczywiście jakiś czas po zakończeniu ćwiczeń temperatura wraca do normy, dlatego dla układu odpornościowego ważne jest, by aktywność pojawiała się regularnie.

Złoty środek na wzmocnienie odporność najmłodszych

Można śmiało powiedzieć, że chorują wszyscy, a przynajmniej większość z nas. Jest to zjawisko nieuniknione. To co na pewno możemy zrobić, by zmniejszyć prawdopodobieństwo zachorowań to zadbać o dobrą kondycję zdrowotną już od najmłodszych lat!

Istnieje wiele metod wspomagających odporność naszych najbliższych jak:

  • odpowiednia, zdrowa dieta
  • prawidłowa masa ciała
  • dobry sen
  • dbanie o higienę
  • odpowiedni ubiór
  • unikanie stresu
  • aktywność fizyczna oraz hartowanie!

Dobra kondycja zdrowotna, sprawny układ immunologiczny, silny, dobrze odżywiony oraz wypoczęty organizm pomagają w walce z wirusami, a w przypadku infekcji usprawniają powrót do zdrowia.

Hartowanie przez pływanie

Co nas nie zabije, to nas wzmocni – to znane przysłowie idealnie pasuje do hartowania ciała, które wzmacnia odporność, poprawia wydolność. Hartowanie sprawia, że organizm w inny sposób gospodaruje ciepłem i w efekcie uodparnia się na działanie czynników zewnętrznych. Stopniowe i odpowiedzialne oswajanie ciała z zimnem może przynieść dla zdrowia wiele korzyści.

kiedy dziecko pływa, jego naczynia krwionośne na przemian kurczą się i rozkurczają. W efekcie mniej białych krwinek dopływa do poszczególnych organów. Spadek ich liczby może więc zwiększać ryzyko infekcji. Po kilku miesiącach takiej gimnastyki naczynia krwionośne są na tyle elastyczne, że nie reagują skurczem na nagłą zmianę temperatury. A to właśnie taki skurcz naczyń  krwionośnych sprzyja przeziębieniom. Hartowanie ma nauczyć organizm jak radzić sobie w takich właśnie sytuacjach, kiedy dojdzie do nagłego spadku temperatury.

Niemowlę na basenie?

Coraz popularniejsze staje się zabieranie niemowlaków na basen. Regularne pluskanie w wodzie to nie tylko fantastyczna inwestycja w rozwój ruchowy, ale także okazja do świetnej zabawy dla całej rodziny! Dzieci to uwielbiają, dlatego już od najmłodszych lat warto oswajać je z tą formą ruchu. Biorąc pod uwagę fakt, że każdy z nas urodził się z odruchem pływania, wydaję się to naturalne. Wykorzystajmy to aby nauczyć nasze maluszki prawidłowych podstawowych zachowań w wodzie. Jeśli więc niedaleko twojego domu znajduje się odpowiedni ośrodek, wybierz się tam z wizytą

Pozytywny wpływ pływania na maluszki:

Chodzenie na basen, zwłaszcza w chłodniejszym sezonie, hartuje organizm i poprawia odporność malca. Dlatego mały pływak rzadziej choruje i jest bardziej odporny na infekcje. Rozwija wszystkie mięśnie a dzięki mocnemu kręgosłupowi dziecko szybciej opanowuje umiejętność samodzielnego siedzenia, a także raczkowania, stania i chodzenia. U większości dzieci w tym wieku pływanie stymuluje rozwoju motoryki, jak i sensomotoryki, dostarcza im nowych doświadczeń i ćwiczy u nich percepcję umysłową a ciśnienie wody oddziałujące na maleńkie ciałko i wzmacnia układ sercowo-naczyniowy. Kontakt z chłodną wodą, uczucie nieważkości, zabawa z mamą kolorowymi zabawkami – wszystko to świetnie wpływa na rozwój intelektualny smyka i wzmacnia jego więź z opiekunem.

Zabawy podczas kąpieli

  1. W pierwszym etapie oswajania z wodą niemowlęcia skupiamy się na przyzwyczajaniu twarzy dziecka do kontaktu z wodą.

Wodospad- Zabawa polegająca na delikatnym oblewaniu główki dziecka. Zanim polejesz twarz dziecka, uprzedź je o  tym krótką komendą, np. „Antek, gotowy? Start!”. sprawisz, że twoje dziecko nauczy się świadomie zamykać oczy, wstrzymywać oddech i unikniesz dzięki temu zaskoczenia.

Zacznij od polewania małą ilością wody tyłu główki, stopniowo zwiększając strumień aż do „wodospadu”, który spłynie po całej twarzy. Maluszki uczą się, naśladując, więc możesz bawić się razem z  dzieckiem, polewając na przemian swoją i jego głowę. Nie tylko pokażesz mu ćwiczenie, ale też razem będziecie mieli z tego super zabawę! Możesz też dać dziecku pojemniczek z wodą i pozwolić mu samemu polewać swoje ciałko wodą.

Gotowanie- Do tej zabawy przydadzą się plastikowa chochla i  miseczka. Pozwalamy dziecku przelewać wodę, mieszać chochlą, doprawiać „zupę”, a potem polewać nią brzuch albo głowę. Idealną sytuacją będzie, kiedy dziecko samo będzie wylewało wodę na siebie.

  1. W drugim etapie, gdy maluszek ma już ok. 9-12 miesięcy i widzisz, że uwielbia zabawy w wodzie, możesz rozpocząć wykonywanie z nim nieco bardziej zaawansowanych ćwiczeń.

Bąbelki- Pierwsze ćwiczenia oddechowe w wodzie polegają na dmuchaniu powietrza do wody, czyli robieniu bąbelków. Najpierw pokaż dziecku ćwiczenie, aby mogło cię naśladować – nabierz do ust dużo powietrza i wydmuchuj je do wody. Aby wzbudzić zainteresowanie malca, wydawaj przy tym dźwięki przypominające warkot silnika samochodowego. Kupa śmiechu gwarantowana!

Dmuchanie piłeczki na powierzchni wody- Podczas kąpieli warto wykorzystać kolorowe, plastikowe piłeczki lub inne, lekkie zabawki pływające. Wystarczy położyć ją na wodzie i  pozwolić dziecku dmuchać, a  tym samym przesuwać ją po powierzchni wody spacerując w wodzie.

Zaglądanie pod wodę- Ćwiczenie to wiąże się z zanurzeniem całej twarzy. to, czy dziecko będzie chciało wykonać takie ćwiczenie, zależy od jego woli, nie wolno robić tu niczego „na siłę”. Maluszek sam musi chcieć tego doświadczyć, być może przyjdzie wam więc poczekać na ten krok dłużej. Jeśli dziecko jest już gotowe, by wykonywać taką czynność, można pod powierzchnią wody umieścić różne przedmioty (ulubione zabawki) i razem z maluszkiem próbować po nie sięgnąć, jednocześnie zanurzając twarz pod wodę.

  1. W kolejnym etapie, kiedy dziecko czuje się w wodzie pewnie, chętnie się bawi, cieszy się na kontakt z wodą, możesz przejść do trudniejszych ćwiczeń, które mogą zarazem stanowić wstęp do pierwszych umiejętności pływackich.

Ułożenie ciała na wodzie- Ułóż maluszka na wodzie, na plecach trzymając jedną rękę pod główką, lekko podtrzymując pośladki drugą dłonią. Pozwól mu samemu balansować ciałem, tak by znalazło optymalne ułożenie ciała, pozwalające na unoszenie się dzięki własnym umiejętnościom. Zwróć uwagę, by poziom wody był lekko powyżej uszu dziecka.

Nie spiesz się! Każde dziecko w innym tempie będzie wykonywało określone ćwiczenia. Pozwól maluszkowi dojść do celu zgodnie z jego naturalnymi predyspozycjami. Nie przejmuj się, jeśli na dany krok trzeba będzie poczekać nieco dłużej.

 

Autorka:

MIRELA OLCZAK, TRENERKA ACADEMY OF HASTEN

Zawodniczka z 15-letnim stażem treningowym, specjalistka od stylu motylkowego. Trzykrotna mistrzyni Europy juniorów, wielokrotna mistrzyni i rekordzistka Polski seniorów. Przez wiele lat, będąc w kadrze narodowej, reprezentowała Polskę na mistrzostwach Świata i Europy
Mirela do tej pory widnieje jako druga najlepsza zawodniczka w Polsce na 200m stylem motylkowym zaraz po Otylii Jędrzejczak a jej rekord z 2009roku widnieje na tablicach niepokonany do tej pory
Absolwentka Warszawskiej Akademii Wychowania Fizycznego, instruktorka oraz trenerka z licencją polskiego związku pływackiego oraz trenerka personalna.
Swoją wielką sportową pasję łączy z wiedzą oraz doświadczeniem.Prywatnie miłośniczka treningu siłowego, sportów sylwetkowych oraz podróży. Lubi podejmować wyzwania i stawiać sobie wysokie cele.
W pracy z podopiecznymi wymagająca i stanowcza a jednocześnie bardzo cierpliwa i wyrozumiała

 

Literatura:

Kęska Anna 2018, Aktywność fizyczna a odporność organizmu

Gębka D, Kędziora-Kornatowska K. Korzyści z treningu zdrowotnego u osób w starszym wieku. ProblHig Epidemiol 2012, 93(2), 256-259,

Marcin Kurowski, Marek L. Kowalski, 2014, Wpływ wysiłku fizycznego na odpowiedź iimmunologiczną – wybrane zagadnienia, Alergia Astma Immunologia , 19 (3): 144-149.

Dymarska Ewelina,2016, Czynniki modulujące układ immunologiczny człowieka, Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy,| 2(19) |.

Dagmara Gloc,2014, Adaptacja niemowląt i małych dzieci do środowiska wodnego jako forma prozdrowotnej aktywności ruchowej. Hygeia Public Health , 49(4): 892-895.