,

Dlaczego warto nauczyć się pływać niezależnie od wieku?

Nieważne czy jesteś pełnym energii przedszkolakiem, roztrzepanym studentem, zapracowanym biznesmenem, czy seniorem chcącym przeżyć drugą młodość – nigdy nie jest za późno by rozpocząć naukę pływania. Aktywności tego typu mają zbawienny wpływ nie tylko na naszą fizyczność, ale również psychikę. Pływanie sprawdzi się idealnie dla ukojenia nerwów, zużycia nadmiernych pokładów energii oraz jako forma rehabilitacji i wysiłku fizycznego (bez obaw o jakąkolwiek kontuzję). Nigdy nie miałeś okazji nauczyć się pływać? Nie czekaj! Zrób coś dla siebie i wybierz się na zajęcia pod okiem trenera.

 

Jeśli wciąż się wahasz sprawdź o czym zapominamy jeszcze przed pierwszymi urodzinami, ile lat miał Paul Laurie gdy nauczył się pływać i co możesz zrobić, aby skoczyć na głęboką wodę.

 

Niemowlak na basenie czuje się jak ryba w wodzie!

Niemowlaki, które mają kilka miesięcy, świetnie będą odnajdywać się w wodzie. Pływanie będzie miało zbawienny wpływ dla ich rozwoju. Maluchy na basenie czują się swobodnie, w końcu dziewięć miesięcy przed narodzinami spędziły w brzuchu mamy, więc bardzo dobrze znają to środowisko.

Warto, aby dzieci jak najszybciej uczyć pływać. Odruchy, których nauczyły się jeszcze przed narodzinami, zanikają przed pierwszymi urodzinami. Wspólne zabawy w wodzie z maluchem wpłyną pozytywnie między innymi na odporność, koordynację ruchową, prawidłową pracę mięśni i stawów czy szybszy rozwój.

Kiedy zacząć? Im wcześniej, tym lepiej

Rodzice najczęściej na pierwsze lekcje pływania wysyłają pociechy w wieku przedszkolnym lub szkolnym. I nie da się ukryć, że jest to jedna z lepszych decyzji. Dzieci w wieku 4-6 lat nie odczuwają strachu, nie mają jeszcze zbudowanych barier poznawczych przed kontaktem z wodą. Dużo szybciej przełamują się i są chętne do nabywania nowych umiejętności.

Dzieci w tym wieku bardzo szybko przyswajają wiedzę, dzięki ćwiczeniom w grupie zawiązują nowe przyjaźnie, a przez regularne zajęcia uczą się dyscypliny, systematyczności i zdrowej konkurencji. Ponadto pływanie znacząco wpływa na zdolności motoryczne i poznawcze najmłodszych, dzięki czemu dużo lepiej radzą sobie w szkole niż ich rówieśnicy, którzy stronią od wysiłku na pływalni.

Tak więc nie da się zaprzeczyć, że wiek przedszkolny i przedszkolny jest najlepszym momentem na rozpoczęcie przygody z nauką pływania.

Nauka pływania bez względu na wiek

Nikt nie nauczył Cię pływać w młodym wieku? Nic straconego. Naukę pływania możesz zacząć zarówno jako dwudziestolatek, trzydziestolatek, a nawet sześćdziesięciolatek – wszystko w Twoich rękach. Nieważne, czy celem jest zrzucenie zbędnych kilogramów, poprawa ruchliwości mięśni i stawów, czy balans psychiczny – pływanie ma zbawienny wpływ na ciało i umysł.

Pływanie jest czwartym najpopularniejszym sportem na świecie. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że to świetna zabawa, która niesie za sobą korzyści bez ryzyka kontuzji. Wiele osób, które za młodu nie zdecydowały się na naukę pływania, w późniejszym okresie nie są w stanie przełamać strachu. Ci, którzy jednak decydują się przełamać swoje bariery, uznają to za jedne z największych życiowych sukcesów, dzięki którym zyskują pewność siebie i wiarę we własne możliwości.

Idealnym przykładem jest pan Paul Lurie, który w wieku dziewięćdziesięciu lat postanowił nauczyć się pływać. Mężczyzna zapisał się w historii jako rekordzista w pływaniu stylem Total Immersion (całkowitym zanurzeniu) oraz wzór do naśladowania dla wielu seniorów, którzy chcą zadbać o swoje zdrowie i wprowadzić aktywność fizyczną do codziennej rutyny. „Pływanie i ćwiczenia w wodzie są jedną z najzdrowszych form aktywności ruchowych” zachwala polski pływak, pan Zbigniew Ludwiczka, który zaczął regularnie pływać w wieku siedemdziesięciu lat. Obecnie na swoim koncie ma kilkaset medali, w tym 7 rekordów.

Dlaczego warto nauczyć się pływać? Powodów jest mnóstwo

Jednym z istotniejszych benefitów tej dyscypliny sportu jest jej wpływ na funkcjonowanie całego ciała. Pływanie zwiększa tętno bez obciążenia organizmu, wzmacnia mięśnie, buduje siłę i wytrzymałość, a przy tym pozwala na zwiększenie odporności.

Z nauki pływania płynie również wiele korzyści zdrowotnych i nie tylko. Ten popularny sport pomaga zwalczać bezsenność, jest skorelowany z obniżeniem ciśnienia oraz kontrolą cukru we krwi. Są ćwiczeniami bezpiecznymi dla osób z artretyzmem, astmą oraz wszelakimi kontuzjami. Ponadto pomaga w walce ze stresem, jednocześnie programując nasz organizm do szybszej i efektywniejszej pracy, co można zaobserwować zarówno u dzieci, jak i osób starszych.

Nie trzeba chyba nikomu przypominać, iż pływanie jest świetnym sposobem na spalanie kalorii. Osoba, która waży około 70 kilogramów, podczas godzinnych zajęć jest w stanie spalić ponad 400 kcal, przy intensywnym treningu liczba ta wzrasta nawet do 700 kcal.

Możesz uczyć się różnych stylów, a dzięki temu urozmaicić swój trening skupiając się i angażując inne grupy mięśni. Nieważne, który z nich wybierzesz, systematyczne treningi wzmocnią Twoje serce i płuca.

Nikt nie każe Ci na pierwszych zajęciach przepłynąć całego basenu, najważniejszy jest twój komfort psychiczny – dlatego priorytetowe są kwestie oswajania się ze środowiskiem wodnym oraz  prawidłowe oddychanie. Sumienna nauka w wodzie pozwoli Ci spełniać się w innych dziedzinach sportów. Twoim marzeniem jest nauka żeglarstwa, windsurfing czy kitesurfing? Zacznij od nauki pływania, by potem czuć się pewnie na łódce czy desce.

 

 

Jeśli już nie możesz doczekać się, aż wskoczysz do wody, ale wciąż nie umiesz pływać, zapraszamy na zajęcia Academy of Hasten. Uczymy pływania nie tylko dzieci, ale również dorosłych pod czujnym okiem wyrozumiałej i kompetentnej kadry. Grafik zajęć można znaleźć tutaj

 

Autor: Dominik Stańko – Trener Academy of Hasten