Nie ważne czy jesteś początkującym pływakiem, czy zawodowcem – podstawy szybkiego pływania i dla jednych i dla drugich są podobne.

DCIM101GOPRO

8 PORAD JAK SZYBCIEJ PŁYWAĆ

1. ZACZNIJ OD PRAWIDŁOWEJ TECHNIKI

Skaczesz do basenu i „lecisz” długości na maksymalnej prędkości? Znasz to? Tym sposobem zrobisz „dobry” trening, który spowoduje u Ciebie zmęczenie, ale ile jest w tym dobrej techniki i jakości wykonania? Pływania z głową dla konkretnego celu? Myśląc poważnie o szybkim pływaniu, musisz pływać świadomie i w skupieniu, kontrolując każdy swój ruch i ułożenie ciała w wodzie. Słaba technika działa jak szklany dom – bez fundamentów wcześniej czy później dojdzie do „zawalenia”.

2. KROK PO KROKU

Próbując dokonać zmiany techniki hurtowo, stajesz się przytłoczony wszystkimi elementami. Na każdym treningu skup się na jednym elemencie dopóki Cię/trenera nie zadowoli, następnie przejdź dalej – zrób to szalenie dobrze. 🙂

3. SKORZYSTAJ Z PODPOWIEDZI

Z większości błędów nie zdajemy sobie sprawy, nie czujemy ich. Skorzystaj z podpowiedzi trenera lub z nagrywań podwodnych, które pokażą Ci popełniane przez Ciebie błędy w jasny i klarowny sposób. Pamiętaj, że im wcześniej to zrobisz tym lepiej, gdyż stare nawyki ciężko później zlikwidować. Niestety nie ma krótkiej drogi do sukcesu – trzeba zrobić dużo powtórzeń danego elementu, aby uzyskać zadowalający efekt.

4. „PODGLĄDAJ” LEPSZYCH

Jednym z bardzo dobrych sposobów jest podglądanie i uczenie się od lepszych. Oglądanie filmików na YouTube – np. Phelpsa, pozwolą nam w łatwiejszy sposób wyobrazić sobie dany ruch, zwizualizować, a potem przenieść na własne wykonanie – neurony lustrzane w naszych mózgach reagują na tego typu bodźce – „małpa widzi, małpa zrobi”. 🙂

5. Ćwicz, ćwicz, ćwicz.

Patrzysz na Phelpsa jak pływa praktycznie bez wysiłku i myślisz jakie to musi być proste, ale akurat czemu Tobie to nie wychodzi? Droga nie jest jednak łatwa i krótka. Technika profesjonalnych pływaków to lata wysiłku, milion powtórzeń tych samych ruchów, tych samych ćwiczeń. Jeżeli zależy Ci na pływaniu „ bez wysiłku” uzbrój się w cierpliwość i dużo ćwicz.

6. Licz i idź do przodu.

Pływanie jest sportem liczb. Liczymy długości basenów, czasy, zadania przepłynięte w danym zakresie wysiłku, liczbę ruchów na danym dystansie, długość kroku pływackiego, tętno. To wskaźniki , które dają Ci bardzo wyraźne sygnały jaki robisz postęp. Pamiętaj o nich i korzystaj z nich monitorując swój progres.

7. UNIKAJ OPORÓW W WODZIE.

Na każdym kroku walczymy z gęstością i oporem wody, dlatego szukajmy jak najbardziej opływowej pozycji, która pozwoli nam się „ ślizgać” po wodzie. W wodzie twoim zadaniem jest być bardziej wydajniejszym, co nie idzie wcale w parze z silniejszym i potężniejszym. Musimy myśleć nad każdym ruchem, ułożeniem każdej części ciała nawet małego palca 🙂

8. SPRAWNY W WODZIE TO TEŻ SPRAWNY NA LĄDZIE

Ciała nie oszukamy – jeżeli mamy mankamenty w ciele typu ograniczenia mobilności – w wodzie nie pójdziemy na skróty. W przyrodzie nic nie ginie, to oznacza, że gdy nasze ciało nie jest do końca sprawne ucierpi na tym nasza technika, a następnie miliony wykonywanych tych samych ruchów mogą przyczynić się do przeciążeń i kontuzji. Przygotowanie lądowe jest równie ważne jak trening pływacki.