fbpx

12046582_421544744716965_3790209254477633811_n

CZYM JEST TRENING MOTORYCZNY I DLACZEGO W DALSZYM CIĄGU JEST GO TAK MAŁO  W CODZIENNYM ZASTOSOWANIU ?

Wszędzie używamy mądrych słów – nowości -m.in. trening motoryczny, ale czy wszyscy wiedzą co to jest?

Zacznijmy zatem od początku:

Trening motoryczny to taki, który kształtuje wszystkie cechy motoryczne, tj. m.in. siłę, szybkość. Jest to także trening prawidłowych wzorców ruchowych, które wpływają na poprawę wydajności w sporcie, działa profilaktycznie, buduje fundament i rozwija potencjał sportowy.

Jakie są fundamenty treningu motorycznego?

Do każdego zawodnika powinniśmy podchodzić indywidualnie (wiadomo, że to trudna sytuacja w grupie), jednak każdy zadane ćwiczenie zrobi w inny dla siebie sposób.

Pracę zaczynamy od oceny jakościowej ruchu, gdyż jakość a nie ilość ma dla nas największe znaczenie.

Optymalne przygotowanie motoryczne budujemy według piramidy :

  1. MOVEMENT – koordynacja nerwowo- mięśniowa , mobilność i stabilność
  2. PERFORMANCE – siła -> siła eksplozywna, moc, szybkość , zwinność, wytrzymałość
  3. SKILL

Inaczej zbudowane przygotowanie sportowe naraża nas na urazy oraz powoduje obniżony poziom sportowy.

Działanie zaczynamy od korekcji, czyli od najsłabszych ogniw w naszym ciele.

Pierwszym etapem korekcji jest poprawa MOBILNOŚCI, poprzez techniki tkanek miękkich, techniki manualne wykonywane przez fizjoterapeutę, stretching i przywrócenie symetrii.

Dalsze postępowanie wygląda w ten sposób iż uczymy podstawowych ćwiczeń m.in. przysiad, pompka – od najprostszych i najniższych pozycji, stopniowo je utrudniając. Wszystkie ćwiczenia zaczynamy od kontroli motorycznej w warunkach statycznych. Poprzez odczucie pobudzamy samoświadomość zawodnika – powinien od początku uczyć korygować się sam.

Dopiero po osiągnięciu zadowalających efektów w statyce przechodzimy do treningów w dynamice oraz z oporem zewnętrznym.

Trening motoryczny może być prowadzony jako osobna jednostka w mikrocyklu, jednak elementy mogą być w doskonały sposób zastosowane w rozgrzewce.

Pamiętajmy iż podstawą nad podstawami jest kształtowanie stabilności tułowia CORE.