Pływanie – 10 korzyści dla zdrowia, które zyskuje każdy z nas!

Pływanie należy do tej samej grupy aktywności fizycznej, co bieganie czy jazda na rowerze. Jest treningiem aerobowym, czyli takim, podczas którego mięśnie otrzymują dużą dawkę tlenu niezbędnego do spalania zapasów energii. Dlatego taki rodzaj sportu jest najskuteczniejszy np. w walce z nadwagą. Pływanie ma też szereg innych zalety dla zdrowia, które sprawiają, że jest to aktywność polecana przez lekarzy, ortopedów, fizjoterapeutów, a nawet dietetyków.

1. Pływasz całym ciałem

Podczas pływania Twoje ciało pracuje praktycznie od stóp do głowy. Bez względu na to jakim stylem płyniesz, używasz większość mięśni w swoim ciele aby poruszać się i przeciwstawiać oporowi wody. Dzięki pływaniu:

  • Budujesz mięśnie
  • Stajesz się silniejszy
  • Rozwijasz wytrzymałość
  • Zwiększasz tętno bez obciążania organizmu

2. Nie tylko ciało

Gdy pływasz, a siła, mięśnie i wytrzymałość budują się, Twój układ sercowo-naczyniowy idzie z nimi w parze. Dzięki pływaniu Twoje serce i płuca wzmacniają się, co więcej badacze twierdzą, że pływając średnio 3 x 30 min tygodniowo zmniejszamy ryzyko śmierci. Porównując z osobami mniej aktywnymi, osoby pływające mają 50% mniejsze ryzyko śmierci. Inne badania zaś pokazały, że pływanie pomaga obniżyć ciśnienie we krwi oraz kontrolować poziom cukru.

3. Pływanie dobre dla astmatyków

Wilgotne powietrze wewnątrz basenów sprawia, że pływanie to dobry sport dla osób z astmą. Ponadto ćwiczenia oddechowe w pływaniu zwiększają pojemność płuc i pomagają w uzyskiwaniu kontroli nad swoim oddechem.

4. Pływanie najlepsze na odchudzanie 😊

Ruchy w wodzie wymagają większych nakładów energii i mocniejszej pracy mięśni, a to powoduje, że w organizmie nasilają się przemiany metaboliczne. Po ok. 20 minutach treningu organizm zaczyna czerpać energię potrzebną mu do pracy z zapasów zgromadzonego tłuszczu. Dzięki temu tracimy kilogramy! 

5. Pływanie, a spanie

Pływanie to moc, która pomoże ci lepiej spać w nocy. W badaniu z udziałem starszych osób z bezsennością (prawie 50% osób starszych odczuwa pewien poziom bezsenności) uczestnicy zgłosili poprawę jakości życia i snu po regularnych ćwiczeniach w wodzie. Pływanie jest dostępne dla wielu osób, które mają do czynienia z problemami fizycznymi. Sprawia to, że inne ćwiczenia, takie jak bieganie, są dla nich mało atrakcyjne. Pływanie więc będzie dobrym wyborem dla osób starszych lub osób z problemami fizycznymi, które chcą poprawić jakość swojego snu.

6. Pływanie łagodzi stres

Badacze przeprowadzili ankietę wśród grupy pływaków bezpośrednio przed i po

pływaniu na Tajwanie. Spośród 101 ankietowanych osób 44 zgłosiło objawy podobne do depresyjnych oraz stres związany z szybkim życiem. Po pływaniu liczba osób, które nadal zgłaszały uczucie stresu, spadła do zaledwie ośmiu. Co więcej naukowcy stwierdzili, że pływanie jest potencjalnie jednym z lepszych sposobów na szybkie złagodzenie stresu.

7. Dzieci, czyli mali pływacy

Regularna aktywność fizyczna jest kluczowa w budowaniu dziecięcej odporności. Dzieci potrzebują co najmniej 60 minut aktywności każdego dnia. Niestety nie zawsze da się zapewnić dziecku optymalną dawkę ruchu na świeżym powietrzu. Niekorzystne warunki atmosferyczne, krótkie dni, a przede wszystkim smog nie sprzyjają długim harcom na dworze. W takich sytuacjach doskonale sprawdzi się basen! Tym bardziej, że dzieci to kochają.

Pływanie u dzieci:

  • pomaga dbać o prawidłową postawę dziecka,
  • koryguje już istniejące krzywizny kręgosłupa (np. skolioza),
  • buduje wytrzymałość, kondycję i koordynację ruchową,
  • wzmacnia mięśnie i zwiększa ich elastyczność,
  • pobudza krążenie i przepływ krwi,
  • zwiększa wydolność płuc,
  • hartuje i wzmacnia odporność,
  • pomaga skanalizować nadmiar energii,
  • jest doskonałą profilaktyką przeciw nadwadze i otyłości.

8. Pływanie zwiększa gibkość i zwinność ciała

W odróżnieniu od typowych ćwiczeń wykonywanych przy różnych urządzeniach na siłowni, które zazwyczaj obciążają pewną konkretną grupę mięśni, pływanie jest wysoce ogólnorozwojowe.Wymaga wykonywania szerokiego zakresu ruchów jednocześnie, co pomaga w utrzymaniu elastyczności stawów i więzadeł. Ramiona zataczają szerokie ruchy, biodra poruszają całą długością nóg, głowa i kręgosłup wykonują serie skrętów.

9. Jesteś mądrzejszy po pływaniu (według badań!)

 Według “Journal of Physiology” podczas zanurzenia w wodzie aż o 14 proc. wzrasta intensywność przepływu krwi w naczyniach mózgowych.

10. Pływanie pozwala Ci na niesamowite wrażenia

 Chcesz zeskoczyć z łodzi? Pływać przez zatokę San Francisco? Nurkować na Bahamach? Pływanie to umiejętność na całe życie. Otwiera drzwi do wielu zabawnych rzeczy, których nie byłbyś w stanie zrobić bez pływania. Możesz zdobyć piękne życiowe doświadczenia i dostarczyć sobie wielu endorfin tylko dlatego, że potrafisz bezpiecznie zachować się w wodzie i… czujesz się w niej komfortowo 😊.

Nie musisz pokonywać kilometrów w basenie, aby uzyskać korzyści zdrowotne. Wystarczy systematyczna obecność w wodzie, by dostarczać swojemu organizmowi remedium na bezsenność, problemy z oddychaniem, stres, bóle kręgosłupa i zastane mięśnie, a nawet nadwagę.

Jeśli jeszcze nie umiesz pływać, albo chcesz doskonalić swoje umiejętności sprawdź ofertę Academy of Hasten, skutecznej szkoły pływania dla dzieci i dorosłych.

Mamy jeszcze kilka wolnych miejsc – sprawdź grafik

 

 

Autor:

Hubert Szustak
Trener Academy of Hasten

Aktywny zawodnik z 11-letnim stażem treningowym w UKS GOS RASZYN. Wielokrotny mistrz Warszawy, uczestnik obozów kadrowych juniorów. Najchętniej pływa kraulem oraz klasykiem. Instruktor i trener pływania, a także ratownik WOPR.
Lubi spędzać czas aktywnie, poza pływaniem Interesuje się street workoutem, koszykówką oraz piłką nożną.